Spojte se s námi


Cestování

6 tipů, co zajistit v práci před odjezdem na dovolenou

Čas dovolených nadešel a u mnohých zaměstnanců je toto období spojené i s menší dávkou nervozity. Co udělat, aby vaše dovolená proběhla v klidu a bez pracovních starostí? Jak zajistit hladký průběh ve firmě, zatímco vy budete od práce odpočívat?

Publikováno

dne

Čas dovolených nadešel a u mnohých zaměstnanců je toto období spojené i s menší dávkou nervozity. Co udělat, aby vaše dovolená proběhla v klidu a bez pracovních starostí? Jak zajistit hladký průběh ve firmě, zatímco vy budete od práce odpočívat?

Schopnost vypnout a naplno se odpojit od práce během dovolené, má v dnešní době málokdo. Často i v době volna lidé kontrolují služební mobil, e-mail a občas také zvednou nějaký ten hovor, protože co kdyby jim něco důležitého uniklo. Jenže takové trávení dovolené může postupem času vést k vyhoření, frustraci nebo ke ztrátě energie a zhoršení psychického zdraví.

Proto níže najdete šest tipů, co v práci zařídit, abyste se zbytečně nestresovali a naplno si užili svůj zasloužený odpočinek.

1. Stanovte si plán s dostatečným předstihem

V první řadě si naplánujte volno se svým nadřízeným včas, aby vám do termínu dovolené nehodil váš šéf vidle. Také s ním proberte vaše zastoupení v době nepřítomnosti a zjistěte, jaké úkoly po vás bude do odjezdu potřebovat splnit. Budete tak přesně vědět, co musíte stihnout a na koho se budou obracet klienti nebo vaši kolegové, když nebudete k zastižení.

2. Informujte kolegy a klienty

Je užitečné dopředu říct kolegům, případně klientům, že po určitou dobu nebudete v práci, aby se i oni mohli připravit na vaši nepřítomnost. Nezapomeňte to připomínat i na poradách, kde se plánují nové projekty nebo rozdávají úkoly.

3. Delegujte a sepište úkoly a informace pro ostatní

Aby každý věděl, co se bude dít ve vaší nepřítomnosti, sepište kolegům seznam úkolů, povinností a důležitých deadlinů. Nezapomeňte dát pokyny i svému zástupci, aby měl všechny klíčové informace a přístupy k potřebným systémům.

4. Nastavte si automatickou odpověď v e-mailu

Pokud využíváte e-mail, nezapomeňte si nastavit automatickou odpověď. Do odpovědi patří nejen termín návratu, ale hlavně kontakt na kompetentní osobu, na kterou se může odesílatel obrátit. Abyste měli po návratu do práce dostatek času věnovat se příchozím e-mailům, nastavte odesílání odpovědi o den déle. A pokud vlastníte služební mobil, nezapomeňte také na hlasovou schránku.

Na stránce Automatická odpověď vás čeká spoustu textů i obrázků, které lze vložit do e-mailu. Pobavíte tak všechny, kteří vám budou psát.

5. Ukliďte si pracovní místo

Před odjezdem si vyhraďte čas na úklid pracovního prostoru. Schovejte důležité dokumenty, seřaďte si pomůcky a vyhoďte všechen nepořádek. Váš stůl bude vypadat lépe, bude přehlednější a uvidíte, že po návratu z dovolené oceníte, že máte místo uklizeno a připraveno na nové projekty.

6. Práci nechte v práci

Pokud to jde, nechte doma služební mobil i notebook a nedívejte se na maily ze svého osobního telefonu. Užívejte si zaslouženého odpočinku a času tráveného s rodinou, přáteli nebo o samotě. Pokud práci odložit nemůžete, vyhraďte si na ni konkrétní dobu, třeba půlhodinu každé ráno nebo večer. Mimo tuto dobu ale na práci nemyslete.

Po návratu do práce nezapomeňte začít zlehka. Ideálně si dejte ještě jeden den volna, abyste se zvládli dostatečně aklimatizovat, vybalit a vydechnout. Na první den v práci si neplánujte žádné důležité schůzky a nejdříve zjistěte, co se ve firmě událo během vaší nepřítomnosti. E-maily si projděte od toho nejnovějšího, abyste neřešili již vyřešené a ty nepotřebné hoďte do koše.

Zdroj: jobs.cz, idnes.cz

Oblíbené