Spojte se s námi


Zajímavosti

Nejtragičtější letecká katastrofa, kdy se srazily dva Boeingy, se stala na Tenerife. Zahynulo 583 lidí

Katastrofický scénář se začal psát 27. března 1977 přímo uprostřed vzletové a přistávací dráhy na letišti Los Rodeos (dnešní letiště Tenerife Sever). Při startu došlo souhrou nešťastných náhod ke srážce dvou letadel Boeing 747.

Publikováno

dne

Katastrofický scénář se začal psát 27. března 1977 přímo uprostřed vzletové a přistávací dráhy na letišti Los Rodeos (dnešní letiště Tenerife Sever). Při startu došlo souhrou nešťastných náhod ke srážce dvou letadel Boeing 747.

Proč se velkokapacitní Boeingy ocitly na malém letišti Los Rodeos?

Události toho dne dostaly spád, když na sousedním ostrově Grand Canaria na mezinárodním letišti vybuchla separatisty nastražená bomba. Teroristé ovšem hrozili další bombou, a proto bylo letiště kompletně uzavřeno a okamžitě byly veškeré lety odkloněny na letiště Los Rodeos.

Letiště Los Rodeos začalo přijímat letouny z Grand Canaria

Letouny zde měly vyčkat do doby, než se situace vyřeší a letiště v Grand Canarii bude opět bezpečné. Nikdo s touto situací nepočítal, ve službě byli dva dispečeři. Vše proběhlo velmi rychle bez ohledu na to, že Los Rodeos není koncipováno pro mezinárodní provoz. Proto letouny brzy menší letiště zaplnily.

Let americké společnosti Pan Am 1736

Boeing 747-121 měl namířeno z Los Angeles na ostrov Gran Canaria. Na palubu nastoupilo 380 cestujících spolu s šestnácti členy posádky. Pasažéři, převážně staršího věku, se těšili na zarezervovanou plavbu výletní lodí, kdy měli vyplout z ostrova na okružní výlet po Středozemí. Při  mezipřistání v New Yorku nastoupili na palubu další cestující a vyměnila se posádka. Letadlo pilotovali kapitán Victor Grubbs a první důstojník Robert Bragg.

Let nizozemské KLM 4805

Mezitím se na svůj let chystalo druhé letadlo Boeing 747-206B nizozemské společnosti KLM. Na pravidelné lince z Amsterdamu na Gran Canaria přepravovalo 235 cestujících a čtrnáct členů posádky. Oproti prvně zmiňovanému letadlu zde letěla spousta mladých rodin s dětmi.

Letoun pilotoval kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten. Představoval jednoho z nejlepších pilotů společnosti a sloužil zároveň i jako letecký instruktor. Spolu s ním byl přidělen na let 32letý Klaas Meurs, jenž se kvalifikoval pro let Boeingem 747 před tehdy pouhými dvěma měsíci.

Oba Boeingy se vinou teroristického útoku ocitly neplánovaně na letišti Los Rodeos

Postupně se začalo schylovat k tragédii. Na vině byla spousta faktorů. Především na letiště Los Rodeos pozvolna dopadala neproniknutelná mlha, takže řídící věž ztratila letadla  z dohledu. V té době letiště nedisponovalo pozemním radarem pro určení pozice letounu. Pročež řídící věž spoléhala na radiovou komunikaci s piloty. Jenže komunikace byla nekvalitní a navíc rušena. Možná i proto si kapitán van Zanten chybně vyložil pokyn řídící věže a udělal osudovou chybu. Namísto, aby ještě čekal, vyrazil vpřed. Letoun KLM odstartoval bez povolení.

Boeing s kapitánem van Zantenem vyvinul rychlost V1, kdy už nemá prostor pro zabrzdění

Aniž by to vůbec tušil, řítil se proti druhému kolosu. V ten okamžik kapitán zahlédl v mlze obrys druhého Boeingu Pan Am. Udělal jediné, co mu situace dovolovala – pokusil se letoun nadletět. Zvedl přední podvozek až se ocas letounu odíral o letištní plochu. Avšak letoun v té chvíli nedosahoval bezpečné vzletové rychlosti. Podvozek a motory pod křídly odpáraly část trupu amerického letadla. Zkáza byla dokonána. Neřiditelné letadlo KLM dopadlo po 150 metrech na runway a explodovalo. Všichni pasažéři včetně posádky na místě zahynuli.

O tragické nehodě se řídící věž dozvěděla až díky burácivé explozi

Pro mlhu stále nebylo možno dohlédnout na runway, ale ohlušující výbuch o sobě dal vědět. Dispečeři okamžitě vyslali záchranáře. Jako první objevili KLM, kde už nikomu nebylo pomoci. Začali hasit rozsáhlý požár. Mimochodem až následně si všimli dalšího dýmu opodál. V tu chvíli se domnívali, že se jedná o další část ztroskotaného letounu.

Došlo tak k prodlevě při zachraňování životů z druhého hořícího Boeingu. Ještě před příjezdem hasičů se zřítila konstrukce stropu letounu a zavalila všechny, kteří se nedostali ven. Na místo byli povoláni všichni lidé z okolí, kteří vlastnili auto, jelikož kapacita sanitek nepostačovala. Zraněné rozvezli do nemocnic i místní obyvatelé a taxikáři.

Oba Boeingy zcela zničil požár

Z letadla KLM zahynulo všech 248 lidí na palubě. Jakoby se znovu narodila jedna cestující, která se rozhodla na letišti z osudového letounu vystoupit a navštívit svého přítele v Puerto de la Cruz.

Vyšetřováním se následně prokázalo, že duchapřítomný kapitán Grubbs, který na poslední chvíli také zahlédl řítící se jumbo, zatáhl za páky motorů, aby je dostal do maximálního tahu. Touto rychlou reakci nejspíše zachránil životy posádce a pasažérům v přední části letadla. Přežilo 54 cestujících a sedm členů posádky.

Dodnes jde o nejtragičtější a největší neštěstí v dějinách letectví co do počtu obětí, vyjma teroristických útoků. Černé skříňky letadel vydaly svá svědectví. Posádka Pan Am spatřila světla KLM devět sekund přes střetem, zatímco kapitán van Zanten zahlédl obrys letounu PanAm v mlze pouhé dvě sekundy před srážkou.

Tragédie přinesla reorganizaci leteckého provozu

Toto neštěstí vedlo ke změně a podstatnému zlepšení komunikace mezi posádkou a řízením letového provozu. Závěrečné vyšetřování doporučilo jako komunikační jazyk angličtinu. Navíc z vyšetřování vzešlo další doporučení, a to vyhnout se používání slova „vzlet“ (take-off) při předávání povolení letové dráhy. Důsledkem tragické nehody bylo i zavedení speciálního radaru, jenž spolehlivě monitoruje pohyby všech letounů na dráze letiště bez ohledu na nedostatečnou viditelnost.

Vyšetřování se ujalo 70 leteckých expertů ze Španělska, Nizozemska a USA

Nizozemský vyšetřovací tým si netroufal označit jako viníka Veldhuyzena van Zanten  a spíše poukazoval na nejasnosti v nestandardní komunikaci. Nicméně společnost KLM převzala odpovědnost na svá bedra a dokonce jako jedna z prvních leteckých společností obvinila z osudové chyby vlastního pilota. Vstoupila do jednání s pozůstalými, kterým vyplatila odškodnění a navíc jim i doporučila právníky s tím, že případné výdaje uhradí. Nikdo z pozůstalých ale na postup KLM stížnost nevznesl.

Zdroje: aktualne.cz, novinky.cz, aeroweb.cz

Oblíbené