Spojte se s námi


Zajímavosti

Philippine Airlines 434: Nepovedený teroristický útok si vyžádal jedinou oběť

Statisticky patří cestování letadlem mezi nejbezpečnější varianty cestování. Pokud ale dojde ke komplikacím, šance na přežití jsou výrazně nižší, než u jiných dopravních prostředků. V roce 1994 si prošli cestující hrůzou, když explodovala bomba pod jedním z sedadel. Jaké škody způsobil incident?

Publikováno

dne

Statisticky patří cestování letadlem mezi nejbezpečnější varianty cestování. Pokud ale dojde ke komplikacím, šance na přežití jsou výrazně nižší, než u jiných dopravních prostředků. V roce 1994 si prošli cestující hrůzou, když explodovala bomba pod jedním z sedadel. Jaké škody způsobil incident?

Začněme tedy popořádku. 11. prosince 1994 letěl Boeing 7474 společnosti Philippine Airlines s registrací EI-BWF z Manily do Tokia. Nejednalo se o přímý let, mezipřistání bylo učiněno ve filipínském Cebu. A právě po odletu z Cebu do Tokia explodovala bomba.

Příprava atentátu

Samotný atentát spáchal Ramzi Yousef, který se vydával pod falešným italským jménem. Hned po nástupu do letadla si za pomoci lží a intrik vynutil jiné místo v letadle (26K). U drtivé většiny modelů Boeing 747 je pod tímto sedadlem palivová nádrž, která by po výbuchu nasměrovala letadlo dolů.

Pro většinu posádky naštěstí použitý model měl umístěnou palivovou nádrž jinde, což zabránilo velké tragédii. Možná vás ale zajímá, jak se podařilo Yousefovi propašovat bombu na palubu letadla. Yousef propašoval kabeláž, baterii a zdroj jiskry v botě, což tehdejší detektory kovů nebyly schopné odhalit.

Nitroglycerin měl ukrytý v lahvičce na čočky, hodinky sloužily jako časovač a ostatní součástky byly ukryty v toaletní tašce (Dopp). Po vzletu letadla z Manily odešel Yousef na toaletu, kde postupně zkompletoval bombu a vrátil se zpět na místo, kde bombu namontoval přímo pod sedadlo, do záchranné vesty.

Po nastavení časovače Yousef počkal, dokud letadlo nepřistálo v Cebu, kde vystoupil a na „jeho“ místo usedl čtyřiadvacetiletý Haruki Ikegami z Japonska, který se vracel ze služební cesty. K jeho smůle bomba explodovala a vzala mu život.

Bomba si vyžádala jeden lidský život

Časovač sepnul v čas, který Yousef nastavil. K jeho smůle se letadlo zdrželo v Cebu, takže původní plán selhal. Letadlo tak mělo možnost nouzového přistání. Kdyby proběhlo vše podle původního plánu, Boeing 747 by neměl kde přistát a navíc by po zásahu palivové nádrže spadl přímo do oceánu.

Po explozi nastala panika, personál letadla zvládl celou situaci na jedničku. Mladý Japonec se po výbuchu propadl podlahou a visel z díry. Ačkoli byl Ikegami po smrti, personál nasadil Ikegamimu kyslíkovou masku a tělo zakryl dekou, aby nevznikla panika na palubě letadla. Udržení těla v trhlině bylo důležité i z důvodu, aby se trhlina nezvětšovala a nevtáhla další cestující.

Nouzové přistání na Okinawě

Po výbuchu následovalo rychlé řešení, jak vyřešit vzniklou situaci. Letadlo nouzově přistálo na letišti Naha v Okinawě. Kapitán Reyes kroužil ve vzduchu zhruba hodinu, než došlo k nouzovému přistání. Díky pohotové reakci a shodě šťastných náhod si teroristický útok vzal pouze jeden život a desítky zraněných. Celkem bylo ušetřeno 292 životů.

Následné vyšetřování odhalilo pravého viníka a Yousefa odsoudilo k trestu vězení na 240 let. Atentátník měl v plánu dalších 9 sabotáží podobným způsobem. Obvinění se dočkali také jeho komplicové, kteří ho kryli.

Zdroj: samchui.com, Letecké katastrofy

Oblíbené