Spojte se s námi


Ekonomika

Co se stane, když pošlete peníze na úplně cizí účet? Možností je hned několik, na vrácení ale můžete dlouho čekat

Publikováno

dne

Tohle se stalo už téměř každému z nás. Při zadávání platby v internetovém nebo mobilním bankovnictví si spletete jednu číslici a odeslané peníze mohou skončit na účtu úplně cizí osoby. Co v těchto případech dělat a jaké ohledně toho existují možnosti?

Částka, variabilní symbol, datum splatnosti, číslo účtu a odesíláme. Platby skrze internetové bankovnictví jsou už vcelku rychlým a pohodlným procesem, jenže se zkrátka občas stává, že klienti pošlou své finanční prostředky omylem na účet cizí osoby.

Co tedy v tomto případě dělat? Hodně samozřejmě záleží na tom, v čem se daná osoba při zasílání peněz splete.

Pokud je to pouze variabilní, konstantní či specifický symbol a peníze odesíláte do jakési známé společnosti, například kvůli pravidelnému inkasu či tarifu, jsou tyto firmy si ve svém systému vaši platbu dohledat a na základě dostupných informací si platbu přiřadit ke správnému klientovi.

Horší je to samozřejmě s bazary či jinými službami, kde hraje variabilní symbol také hlavní roli. Prostřednictvím hovoru či jiné komunikace se ale zkrátka dá tento problém relativně rychle vyřešit.

Naprosto odlišně to však funguje tehdy, když si klient jednoduše splete číslo účtu nebo se nějak překlikne v bankovnictví.

Neexistující účet

Tohle je absolutně nejideálnější varianta. Pokud totiž své peníze odešlete na jiné číslo účtu, než je uvedeno v rámci platebních údajů, přičemž takový účet neexistuje, peníze se vám automaticky do 5 pracovních dnů vrátí zpět na běžný účet.

A jak zjistit, že účet skutečně v dané bance neexistuje? Naprosto jednoduše. Stačí totiž zavolat do banky, kam klient peníze zaslal a bankéř na telefonu už vám může prozradit informaci o tom, zda takové číslo účtu existuje nebo nikoliv.

Finance doputovaly na neznámý účet

Pakliže vám tedy bankéř na telefonu informaci na základě údajů v systému sdělí a ono číslo účtu bohužel existuje, nabízí se dvě hlavní varianty řešení.

Na základě ochrany osobních údajů (GDPR) vám bankéř nikdy neprozradí jméno držitele účtu. Respektive neměl by. Existuje však efektivní, byť neoficiální varianta, díky které můžete své peníze rychle inkasovat zpět.

Jaké jsou možnosti?

Na stejné číslo účtu, na které jste tedy omylem odeslali své peníze, můžete zaslat ještě další jednu korunu a v poznámce pro příjemce uvést, že požadujete tyto prostředky vrátit zpět, jelikož se jedná o omyl.

Druhou možností pak je oficiálně žádost o součinnost, když dotyčný ve výše uvedeném případě nespolupracuje.

Mnohé banky v České republice už v praxi pracují tak, že klient může skrze internetové bankovnictví poslat zprávu, kde uvede platební údaje, respektive kam své peníze poslal, a vaše banka už bude vrácení peněz na váš účet řešit s bankou příjemce platby.

To se ale může bohužel značně protáhnout. Banka má totiž 30 dní na zpracování této součinnosti. A horší to také je, pokud konkrétní osoba nespolupracuje. Jestliže tedy uplyne doba 30 dní a vy na běžném účtu stále nemáte vrácené peníze, můžete zažádat o urgenci a banky to musejí řešit znovu.

Lhůta? Dalších 30 dní. A pokud ani tehdy není záležitost vyřešena, celá věc pak může směřovat až na policii, která s dotyčným zahájí řízení.

Prevence

Jak tedy podobným situacím předejít? Byť se banky snaží své aplikace a internetová bankovnictví dovádět k dokonalosti, lidský faktor zkrátka vždy může sehrát rozhodující roli, a to ikdyž platbu zadáváte prostřednictvím jakési uložené šablony.

Při placení, pokud se vám samozřejmě pravidelně nestrhává inkaso či trvalé příkazy, skrze jednorázový příkaz k úhradě tak vždy nad platbou raději poseďte o jednu minutu déle a vše pečlivě zkontrolujte.

Ve finále to pak stejně všechny zúčastněné vyjde levněji, rychleji a pohodlněji, než poté řešit výše uvedené nepříjemnosti.

Zdroje: Česká spořitelna, Moneta Money Bank, ČSOB

Oblíbené