Ostatní
Pohyb dětí uvadá! Sport vs. esport aneb Jaká bude naše nová generace?
Fotbal je bezkonkurenčně nejpopulárnějším sportem současnosti. To platí i u nás, kde se fotbalu věnuje 28 % dětí, které aktivně dělají nějaký sport. Jenomže digitální éra může s nastupující mladou generací tento fakt velmi rychle změnit.
Fotbal je bezkonkurenčně nejpopulárnějším sportem současnosti. To platí i u nás, kde se fotbalu věnuje 28 % dětí, které aktivně dělají nějaký sport. Jenomže digitální éra může s nastupující mladou generací tento fakt velmi rychle změnit.
Fotbal těží ze své jednoduchosti, málokterý sport můžete provozovat prakticky kdekoliv a v uvozovkách bez čehokoliv. Je tedy ideálním k porovnání s esportem. Oproti hokeji, tenisu a dalším sportům má kopaná v tomto neskonalou výhodu. I proto ji hraje ve více jak 200 zemích světa na 250 milionů lidí a těší se ze zájmu 3,5 miliardy fanoušků.
Kopaná se pak stala králem sportu v 90. letech a od té doby vše nabralo ohromný spád, především tedy v televizních právech. Díky těmto příjmům pak mohly kluby investovat miliardy a miliardy do nových stadionů, skautingu či například marketingu.
Nic ovšem neroste do nebes a není na věky. Experti se shodují, že vrchol příjmů z televizních práv v Premier League a několika dalších ligách byl v roce 2018. Je proto velmi reálné, že se bavíme o bodu zlomu a statistiky to potvrzují.
Dnes již dávají mladí lidé více přednost highlightům na místo sledování celého živého přenosu. Na 43 % lidí do 23 let se přitom nezajímá o žádný sport. A právě v tomto je největší nebezpečí fotbalu a sportu samotného.
Úpadku fotbalu pomohla nemálo i pandemie koronaviru, po níž už se mnoho aktivních lidí na hřiště nevrátilo a ubylo i fanoušků, kteří si našli novou zábavu. Tou je především esport, který dosáhl již v roce 2020 500 milionů fanoušků a do roku 2025 se tento počet podle průzkumů minimálně zdvojnásobí.
Takový TikTok pak tomuto postupnému úpadku aktuálně nejpopulárnějšího sportu výrazně pomůže. Stejně jako Spotify změnil svět hudby, sociální sítě mění sportovní svět, když lidé vyhledávají spíše vzrušující okamžiky jako jsou góly, fauly a zajímavé momenty, kterých v 90 minutách fotbalového utkání vidíte třeba 7. Mladá generace tak raději po konci utkání stráví 5 minut sledováním highlightů a určitých momentů namísto toho, aby sledovala celých 90 minut.
A to je právě problém pro mediální domy, které přímé přenosy vysílají. Méně diváků rovná se méně peněz pro ně a kluby, což povede k snížení nákladů na marketing a tím pádem úpadek celkové sledovanosti na úkor rostoucího esportu, který upřednostňuje čím dál více dětí.
Jenomže vše má i svoji stinnou stránku…
„Sport je klíčový nejen pro fyzické zdraví dětí, ale i pro rozvoj jejich osobnosti. Učí se v něm fair-play i třeba fungování v kolektivu. Děti by proto měly od mala vidět, že pravidelný sport je běžnou součástí života. Na kroužcích se mohou naučit techniku, ale pozitivní vztah k aktivnímu pohybu mohou nejlépe získat doma. Například tím, že uvidí sportovat svoje rodiče – nebo i tím, že budou chodit cvičit společně,“ citoval server ruik.cz slova Miroslava Recha.
Zdroj: Athletic Interest, Martin J. Whitman School of Management at Syracuse University, Sports Browser, Ruik
-
Filmy a seriálypřed 3 dny
Vánoce na TV Nova: Program plný pohádek, filmových hitů a ikonických speciálů
-
Autapřed 3 dny
Nejděsivější nehoda ve Formuli 1: Svodidla se stala pro jezdce gilotinou
-
Reality showpřed 1 týdnem
Má Clash of the Stars lepší podmínky než Oktagon? Bojovník si postěžoval na směšnou výplatu, kterou tuzemská jednička nabídla
-
Reality showpřed 4 dny
Yenifer a Pavel z Love Islandu plánují děti a společnou budoucnost