Spojte se s námi


Cestování

Baťův kanál letos slaví 85 let od uvedení do provozu. Stále má co nabídnout všem, kteří milují vodu a cykloturistiku

Málokdo si dnes uvědomí, že původně Baťův kanál měl ryze praktické využití pro přepravu uhlí a dalšího materiálu, jež zásobovaly firmu Baťa v Otrokovicích a ve Zlíně. Baťovým záměrem bylo průplavem propojit řeky Labe, Moravu a Dunaj, což se mu povedlo jen částečně. Vodní cesta byla totiž v letech 1934 až 1938 vybudována pouze mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi. V současnosti slouží Baťův kanál pro rekreační účely. Pojďme se podívat na to, co zde všechno můžete zažít.

Publikováno

dne

Málokdo si dnes uvědomí, že původně Baťův kanál měl ryze praktické využití pro přepravu uhlí a dalšího materiálu, jež zásobovaly firmu Baťa v Otrokovicích a ve Zlíně. Baťovým záměrem bylo průplavem propojit řeky Labe, Moravu a Dunaj, což se mu povedlo jen částečně. Vodní cesta byla totiž v letech 1934 až 1938 vybudována pouze mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi. V současnosti slouží Baťův kanál pro rekreační účely. Pojďme se podívat na to, co zde všechno můžete zažít.

Historie regulace řeky Moravy

Tomáš Baťa měl velký sen, a to propojit evropské veletoky uměle vytvořeným průplavem. Bohužel v roce 1932 tragicky zahynul. V jeho myšlence ale pokračoval jeho bratr Jan Antonín a alespoň částečně se mu podařilo ji uskutečnit.

Je třeba ale říct, že první zdymadlo bylo na řece Moravě vybudováno již mnohem dříve, a to ve 20. letech 18. století. Lidé si tedy s myšlenkou na splavnost řeky pohrávali už v minulosti.

Baťův kanál sloužil firmě Baťa do roku 1945. Druhá světová válka se bohužel na něm negativně podepsala, protože ustupující německá armáda ničila mosty a potopila lodě. Například jez ve Spytihněvi byl zcela zničený.

Po válce se ještě nějakou dobu kanál využíval k dopravě stavebního materiálu, ale postupně se od tohoto z důvodu malé rentability ustoupilo. Od 60. let minulého století byl Baťův kanál neudržovaný a chátral. Změna nastala až po Sametové revoluci.

Baťův kanál v současnosti

Celá vodní trasa Baťova kanálu v délce 52 kilometrů je v současné době opravena a dobudována další, takže je možné se po vodě dostat z Kroměříže až do Hodonína. Zprovozněno je 13 plavebních komor, 8 přístavů a 16 přístavišť.

Na Baťově kanále je možné zažít vyhlídkové plavby v Kroměříži, Spytihněvi, ve Veselí nad Moravou či ve Strážnici. Takto lze strávit příjemné dvě hodiny na lodi poklidně plující po řece Moravě.

Jste-li ovšem natěšeni na to, že byste u vody rádi pobyli přes prodloužený víkend, případně i déle, tak můžete využít službu zapůjčení hausbótu. Problémem není ani půjčení motorového člunu nebo jízdních kol.

Podél celého Baťova kanálu totiž vede cyklostezka dlouhá více než 80 kilometrů, která navazuje na trasy v okolí, a to včetně Moravských vinařských stezek. Jelikož má cyklotrasa převážně asfaltový povrch, mohou ji využívat i příznivce in-line bruslení.

Díky cyklostezce je možné si prohlídnout nejrůznější pamětihodnosti – zámek Buchlovice, hrad Buchlov, Arcibiskupský zámek v Kroměříži, Velehrad, Archeoskanzen Modrá, zámek ve Strážnici a vinné sklepy v Petrově, Polešovicích nebo Mařaticích.

Zdroj: Batacanal.cz, Wikipedia.org

Oblíbené