Spojte se s námi


Novinky

Japonsko staví silnici budoucnosti. Zboží se má samo přesouvat

Publikováno

dne

Japonsko naplánovalo nový projekt automatizované silnice mezi Tokiem a Ósakou. Tato silnice bude unikátní, jelikož se zde má zboží samo přesouvat. Tento revoluční projekt dle japonských úřadů uleví řidičům, sníží emise a vyřeší zvyšující se poptávku po doručovacích službách.

Japonci se snaží vyřešit problém s nedostatkem řidičů pro doručování revolučním způsobem. Nová automatizovaná silnice má propojit Tokio a Ósaku a současně umožnit automatické přesouvání zboží umístěné ve speciálních kontejnerech. Tento projekt by měl také ulevit i přírodě.

První rychlovlak přepravil cestující mezi Tokiem a Ósakou před více než šedesáti lety. Nyní se Japonci pokouší tuto nastavenou laťku znovu navýšit. Toto by mělo být dosaženo vytvořením automatizované dopravní trasy, která by měla být dlouhá přes 500 kilometrů.

Řešení nedostatku řidičů

V Japonsku dlouhodobě chybí profesionální řidiči, a to nejen pro nákladní dopravu, ale také pro veřejné služby a pohostinství. Tlak na lidské pracovníky by měla uvolnit právě automatizovaná silnice, která by rovněž měla snížit závislost na tradičních způsobech dopravy.

V praxi by provoz silnice měl vypadat tak, že zboží bude přepravováno ve speciálních kontejnerech o nosnosti jedné tuny. Tyto kontejnery by se měly pohybovat po pásových trasách. Testovací provoz by měl být zahájen v roce 2027.

Očekávané zlepšení pro přepravu zboží a snížení emisí

Projekt s sebou přináší představu nejen usnadnit přepravu zboží, ale také omezit emise oxidu uhličitého. Díky plně automatizovanému systému by nová silnice měla napomoci ekologičtějšímu převozu zboží, bez nutnosti zapojení nákladních aut na celý úsek. 

Automatizovaná doprava také umožní propojení s letišti, železnicemi a přístavy. Očekává se, že zboží se bude plynule přesouvat mezi dopravními uzly a cílovými místy, čímž se zvýší efektivita celé sítě.

Náročná výstavba zahrnující tunely 

Plán na stavbu pásové silnice má však i svá negativa. Propojení Tokia a Ósaky vyžaduje výstavbu několika tunelů, což může výrazně zvýšit náklady celého projektu. Podle odhadů by celková investice mohla dosáhnout až 3,7 bilionu jenů, což je v přepočtu asi 590 miliard českých korun.

Přesto se předpokládá, že tato technologická novinka může významně přispět ke snížení zátěže na řidiče a optimalizaci nákladní dopravy. Po zavedení nového zákona, který omezuje přesčasy řidičů, je tlak na nábor pracovních sil stále vyšší.

Zdroje: iDNES, Seznam zprávy

Oblíbené