Spojte se s námi


Historie

Město Most vylétlo do povětří, ale díky majstrštyku zachránili alespoň kostel. Odvezli ho po kolejích

Město Most vylétlo do povětří, ale díky majstrštyku zachránili alespoň kostel. Odstěhovali ho po kolejích
Starý Most. Tak se říká městu, které komunisti vymazali z mapy České republiky. A to pro uhelnou lobby. Pod městem se totiž nacházela velká ložiska hnědého uhlí. Nicméně díky obětavcům byl zachráněný alespoň pozdně gotický kostel z 16. století.

Publikováno

dne

Starý Most. Tak se říká městu, které komunisti vymazali z mapy České republiky. A to pro uhelnou lobby. Pod městem se totiž nacházela velká ložiska hnědého uhlí. Nicméně díky obětavcům byl zachráněný alespoň pozdně gotický kostel z 16. století. Jak? Čeští inženýři ho doslova odstěhovali po kolejích.

Most: Psal se rok 1964 a tehdejší vláda se shodla na demolici města

Proti demolici nebylo žádného odvolání, tím spíše, že v té době mizela městečka a vesnice téměř v zástupech. Své místo na mapě Česka z důvodu těžby uhlí už nemají například:

  • Jeníšův Újezd
  • Libkovice
  • Hrdlovka
  • Břežánky
  • Ervěnice
  • Dolní Jiřetín
  • Dolní Litvínov a spousta dalších

Obyvatelé těchto měst a vesnic byli násilně vystěhováni a nebylo síly rozhodnutí mocných zvrátit. Nic na tom, že se bořily dějiny a docházelo k nenávratnému poškozování historického majetku, jako například ve starém Mostě.

Pokud by dnes starý Most existoval, s klidným svědomím bychom ho zařadili po bok Telče, Prahy či Českého Krumlova

Jenže tehdy památky nikdo neřešil, těžba uhlí měla přednost. Do propadliště dějin se zřítil mostecký pivovar založený v roce 1470,  cukrovar, porcelánka, barokní divadlo, kavárny, školy, školky, domovy tisíců obyvatel.

Bez milosti byly odstřeleny justiční palác, barokní klášter minoritů či kapucínský klášter. Stejně tak i piaristický kostel. Do země se propadlo mostecké divadlo z roku 1911, zmizely ocelárny z roku 1914, jež poskytovaly práci Mostečanům. Demolici bohužel postihl i hřbitov. Památka zesnulých tehdejším představitelům vlády nic neříkala.

Šílené demolici unikl jen o vlásek mostecký pozdně gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie, který byl postaven v letech 1517–1550

O jeho záchranu se zasloužila hlavně pracovnice mosteckého muzea Heide Mannlová Raková. Aby byl kostel zachován, bylo povoleno ho přestěhovat. Jenže jak přestěhujete takový kolos? Nicméně čeští inženýři si i s tímto tvrdým oříškem poradili.

V roce 1970 bylo vládou rozhodnuto o záchraně kostela

Současně probíhala testování a laboratorní vyšetření. O dva roky později dělníci rozebrali kostelní věž a začaly zabezpečovací práce v interiéru kostela. Využil se speciální nástřik, kterým se zpevnily klenby. Poté  kostel vyztužili zevnitř ocelovou konstrukcí, jež doslova sevřela svatostánek zvenku i zevnitř.  Tím se váha rozložila na transportní vozíky.

Ty už měl vyprojektované strojní inženýr Jiří Souček, jenž se svým odborným týmem pracoval na přesunu mosteckého chrámu. Dovedete si představit, že kostel byl „posazen“ na koleje a za pomoci vozů s ocelovou transportní konstrukcí se pohyboval po kolejnicích? Toto kostelní cestování samozřejmě doprovázela spousta doplňkových projektů, například snímače polohy, jež minimalizovaly sebemenší otřesy, aby nedocházelo k deformaci stavby. Vozíky vyrobili dělníci Škody Plzeň a každý vozík měl svůj vlastní software.

„Kalkulátor sbíral všechna data o výšce jednotlivých míst nad vozíky a predikoval následující pozice, kam se budou jednotlivé body pohybovat,“ popsal svůj vynález Souček v roce 2014 pro časopis Sedmý proud.

Kostel přesouvali po čtyřech kolejích a z obou stran ho jistily hydraulické válce

V té době takový projekt neměl ve světě obdoby. Poradcem byl sice i ruský stavební inženýr Emmanuil Gendel, jenž měl  zkušenosti s přepravou administrativních budov. Nicméně s tak monumentální přepravou zkušenost neměl.

Tipnete si, jakou rychlostí se kostel o váze 12 000 tun po kolejích pohyboval?

Odpověď se dozvíte na konci článku. Projekt stěhování kostela byl dokonce zaznamenán i v Guinnessově knize rekordů coby nejtěžší předmět přepravovaný po kolejích. Trasa měřila 841,1 metru a celý transport trval 646 hodin. Jakmile kostel doputoval na určené místo, inženýři ho posadili na nové základy a nastoupili restaurátoři.

Církev odmítla přestěhovaný kostel vysvětit

Bohužel složitým procesem stěhování se kostel odchýlil od původní trasy a tím změnil svou polohu z východu na jih. Došlo k velkému problému ze strany církve, která ho tím pádem odmítla vysvětit. Nicméně celý proces došel svému úspěšnému konci, když byl boží chrám vysvěcen v roce 1993.

Dnes se tu pořádají svatby a kromě obvyklých prohlídkových okruhů i komentované haptické prohlídky. Haptické prohlídky jsou nápomocné nevidomým, kdy si mohou různé atributy přímo osahat, jako například zmenšený model kostela, linoryt s gotickou klenbou anebo ukázku skleněné vitráže. Dotýkat se mohou i gotických portálů a nosných sloupů.

Připomeňme si, že zbourání starého Mostu byly uchráněny jen tyto památky: hrad Hněvín, kostel Nanebevzetí Panny Marie, čtvrť Zahražany a špitální kostel sv. Ducha, jehož historie spadá dokonce až do 14. století a je nejstarší stavbou v Mostě. V novém Mostě můžete vidět i menší památky starého Mostu (morový sloup či kašnu).

Kdo jste tipovali, že kostel se pohyboval rychlostí 2,16 cm za minutu, pak gratulujeme!

Zdroje: Redakce,  wikepia.org, denik.cz, kostel-most.cz

Oblíbené