Spojte se s námi


Různé

Nový spot „Není krk jako krk“ z dílny projektu „BanalFatal!“ ukazuje drastický případ jízdy na elektrokoloběžce

Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. přichází s novým spotem Není krk jako krk. Spot je součástí desetiletého projektu prevence úrazů BanalFatal!. Nová kampaň upozorňuje na rostoucí počet nehod na elektrických koloběžkách, kde stále častěji dochází k vážným zraněním. Herec Rosťa Novák, který má ve spotu dvojroli lékaře a technika, zdůrazňuje bezpečnost a péči o vlastní zdraví stejně jako o technický stav koloběžky. Pomocí spotu chtějí přimět mladé lidi k větší opatrnosti a odpovědnosti při používání elektro koloběžek.

Publikováno

dne

zdroj: Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z.s.

Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. přichází s novým spotem Není krk jako krk. Spot je součástí desetiletého projektu prevence úrazů BanalFatal!. Nová kampaň upozorňuje na rostoucí počet nehod na elektrických koloběžkách, kde stále častěji dochází k vážným zraněním. Herec Rosťa Novák, který má ve spotu dvojroli lékaře a technika, zdůrazňuje bezpečnost a péči o vlastní zdraví stejně jako o technický stav koloběžky. Pomocí spotu chtějí přimět mladé lidi k větší opatrnosti a odpovědnosti při používání elektro koloběžek.

Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z. s., přišla s novým osvětovým spotem Není krk jako krk. Tento spot je součástí projektu prevence úrazů BanalFatal!. Projekt BanalFatal! již deset let upozorňuje na rizika spojená s nepozorností a nebezpečným chováním v běžném životě. Nová kampaň se zaměří na jízdu na elektrických koloběžkách, kde stále častěji dochází k vážným zraněním.

Vzrůst nehod na elektro-koloběžkách

Podle statistik Policie ČR se počet nehod na elektrických koloběžkách v České republice za poslední roky dramaticky zvýšil. V období od ledna do října roku 2024 bylo v Česku zraněno 444 jezdců na elektro-koloběžkách, a z toho dokonce tři případy skončily tragicky.

Zatímco nehody s běžnými koloběžkami a koly zůstávají na obvyklých číslech, tak u elektro-koloběžek se podle statistik počet nehod zvýšil oproti době před pěti lety. Nehody na elektro-koloběžkách často zahrnují vážná zranění, jako jsou zlomeniny nebo poranění hlavy, jež mohou mít dlouhodobé zdravotní důsledky.

Spot Není krk jako krk

Motivací ke vzniku a cílem spotu je zvýšení povědomí o bezpečnosti na elektrických koloběžkách. Spot Není krk jako krk v režii Marka Dzuiby, který  spolupracoval na vizuální stránce s Vertigo Studiem pod vedením Pavla Koppa.

Tvůrci kampaně vsadili na jednoduchý, ale efektivní přístup. Hlavní roli ve spotu dostal Rosťa Novák, který ztvárnil roli lékaře i technika. V jedné scéně spotu se oba hrdinové dívají na rentgenové snímky. Doktor se dívá na snímek krku člověka, zatímco servisní technik se zaměřuje na rentgen zlomeného „krku“ koloběžky – oba reflektují závažnost poranění. Tento kontrast upozorní na důležitost peče, o technický stav dopravních prostředků, ale hlavně o vlastní zdraví.

Vznik Spotu

Spot vznikl ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR a Nadací Kooperativa. Spot má za cíl upozornit na vážné důsledky neopatrné jízdy na elektro-koloběžkách. Tvůrčí tým vytvořil spot Není krk jako krk ve třech verzích: 20, 30 a 60 vteřin. Dvacetisekundová verze je určena pro televizní vysílaní a splňuje veškeré technické parametry pro televizní spoty. Delší verze (30 a 60 vteřin) se použijí hlavně na sociálních sítích.

Celá kampaň má pak oslovit především mladé lidi, kteří velice často rizika spojená s užíváním sluchátek během jízdy podceňují. Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z. s., chce tímto způsobem přimět lidi k zamyšlení nad následky nepozornosti. Elektrické koloběžky jsou praktickým a populárním dopravním prostředkem, ale i drobná chyba může mít vážné následky.

„Přáli bychom si, aby se lidé začali více zamýšlet nad důsledky neopatrné jízdy,“ uvedla ředitelka České asociace paraplegiků CZEPA z.s. Alena Jančíková a dodává. „Elektrické koloběžky jsou skvělým dopravním prostředkem, ale je důležité pamatovat, že i drobná nepozornost může mít vážné následky. Proto jsme vytvořili spot, který zábavnou formou přibližuje, proč bychom měli o svém zdraví přemýšlet stejně vážně jako o technickém stavu našich koloběžek.“

Projekt BanalFatal!

Projekt BanalFatal! se dlouhodobě zaměřuje na prevenci úrazů a podporu bezpečnosti na veřejných komunikacích. Kampaň Není krk jako krk je součástí širšího osvětového programu, jehož cílem je přispívat ke snížení počtu úrazů a zvyšovat povědomí veřejnosti o důležitosti ochrany zdraví.

„Rostoucí popularita elektrických koloběžek s sebou nese také zvýšené riziko úrazů. Naším cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o nebezpečích spojených s jízdou na těchto strojích, zejména při používání sluchátek, které mohou výrazně snižovat pozornost. Doufáme, že spot ‚Není krk jako krk‘ pomůže lidem lépe chápat důsledky neopatrnosti,“ doplnila Marta Kupets, koordinátorka projektu BanalFatal!.

CZEPA upozorňuje, že náraz na elektrické koloběžce může mít stejné důsledky jako nehoda na motorce, ale i tak mnoho lidí ochranu podceňuje. Kampaň proto zvolila cestu, která je snadno pochopitelná a zábavná ale i poučná. Lidský krk se totiž neopraví tak snadno jako ten koloběžky.

Díky podpoře partnerů projekt pokračuje v šíření důležitých informací a upozorňuje na odpovědné chování v dopravě. Spot Není krk jako krk ukazuje, že na bezpečnost se nesmí zapomínat.

zdroj: CZEPA, BanalFatal!, nehody.cdv.cz

Oblíbené