Spojte se s námi


Zajímavosti

Příběh letu 593: Teenager si hrál na pilota, tragédii nikdo nepřežil

Je 23. března 1994 a z moskevského letiště Šeremeťjevo startuje krátce po půlnoci Airbus A310 směřující do Hongkongu. Na jeho palubě se nachází 63 pasažérů a 12 členů posádky. Nikdo z nich ještě netuší, že mu zbývá necelá hodina života.

Publikováno

dne

Je 23. března 1994 a z moskevského letiště Šeremeťjevo startuje krátce po půlnoci Airbus A310 směřující do Hongkongu. Na jeho palubě se nachází 63 pasažérů a 12 členů posádky. Nikdo z nich ještě netuší, že mu zbývá necelá hodina života.

Co se během letu Aeroflot 593 vlastně stalo?

Podle všeho se krátce po startu čtyřicetiletý kapitán Andrej Danilov odebral pryč z kabiny, aby si odpočinul. Řízení letadla převzal jeho o rok mladší zástupce Jaroslav Kudrinskij a druhý pilot Igor Piskarev (33).

Chvíli na to nakoukly zvědavě do kokpitu Kudrinského děti – dvanáctiletá Jana a patnáctiletý Eldar. Letěly spolu se svým strýcem Vladimirem Makarovem, který byl shodou okolností také pilot. Děti měly od otce přislíbeno, že se budou smět podívat během letu do kokpitu. Letadlo v tu chvíli letělo na autopilota. Kudrinskij jim proto dovolil, aby se postupně posadily na místo kapitána.

Teenager si hraje na pilota

Podle záznamů z černé skříňky si řízení letadla vyzkoušela jako první Jana. Směla se dotýkat některých ovládacích prvků, nicméně letoun byl v tu chvíli stále pod spolehlivým řízením autopilota.

Po ní přišel na řadu Eldar. Chlapce vidina, že pilotuje dopravní letadlo evidentně naprosto nadchla. Každopádně se mu podařilo značnou silou zatlačit na řídící páku a tím vyřadit z činnosti autopilota. Obratem se rozsvítila varovná kontrolka, ale nedoprovázel ji žádný zvukový signál, takže novou skutečnost v první chvíli nikdo z přítomných nezaznamenal.

Vzápětí se ovšem letadlo začalo stáčet ke straně. To už samozřejmě vzbudilo pozornost obou pilotů, kteří se okamžitě pokusili získat kontrolu nad strojem, jenž v danou chvíli rychlostí 3600 metrů za minutu klesal k zemi. Piskarev ještě dokázal otočit letadlo vzhůru, nastavil ovšem příliš prudké stoupání, které mělo za následek, že se letadlo obrátilo a řítilo prudce k zemi. Než piloti zvládli pozici vyrovnat, došlo k osudnému pádu. Ten nikdo ze 75 lidí na palubě nepřežil.

Co prozradila černá skříňka?

Třicet let stará tragédie vzbuzuje emoce i dnes. Zpočátku se totiž vyšetřovatelům vůbec nedařilo zjistit příčinu havárie. Jakmile ale byla v troskách letadla, ležících v zalesněném sibiřském svahu zhruba dvacet kilometrů od Meždurečenska, objevena černá skříňka, bylo vzápětí jasno. Původní domněnka, že se pozůstatky dětí do kokpitu dostaly v důsledku nárazu letadla, se ukázala jako lichá.

Na záznamu hovorů posádky totiž zaznívaly dětské hlasy. Z dialogů bylo naprosto jasné, že kapitán Kudrinskij pustil svoje děti k řízení letadla. A osudovou chybou nejspíš byla skutečnost, kdy se oba přítomní piloti domnívali, že není možné odpojit autopilota pouze částečně, jak se to podařilo Eldarovi. Piloti byli zvyklí, že kompletní odpojení autopilota oznámí zvukový signál. Místo toho se rozsvítila kontrolka, která jejich pozornost neupoutala. A ubíhaly cenné vteřiny, s nimiž se ztrácela poslední naděje na záchranu pětasedmdesáti životů.

Jak se postupně odkrývaly detaily letu 593, snažil se Aeroflot pravdu utajit. Svět se ji ale nakonec dozvěděl. Posádka ztratila kontrolu nad letadlem, protože ho v tu chvíli „řídil“ patnáctiletý kluk. Zdánlivě nevinný nápad pilota seznámit svoje děti s prostředím kokpitu měl za důsledek obrovskou tragédii.

Zdroje: NDTV, Letecké katastrofy, Česká televize

Oblíbené