Zajímavosti
Srážka na ranveji nebo pilotova sebevražda za letu aneb Nejhorší letecké havárie v historii letectví
V historii letectví se událo několik havárií, které zanechaly černou stopu na tomto, jinak bezpečném, druhu dopravy. Těchto několik tragédií slouží jako smutná vzpomínka na jistá rizika spojená s leteckou dopravou, na které odborníci a konstruktéři museli ihned zareagovat.
Let 191 – mechanická noční můra
K jedné z nejhorších leteckých neštěstí došlo 25. května 1979, kdy letadlo společnosti American Airlines havarovalo jen několik okamžiků po startu. Na vině byl motor číslo jedna, který se za letu uvolnil a ještě poškodil horní část křídla. Letadlo poté nekontrolovaně zatočilo doleva a přešlo do pádu.
Vyšetřování prokázalo, že za tuto nejsmrtelnější havárii na území USA mohla chyba údržby, která kvůli úspoře času používala výrobcem neschválený postup výměny motorů. Ten však příliš namáhal součástky, což způsobilo oddělení motoru za letu a smrt 273 lidí. Tato katastrofa zdůraznila zásadní roli, kterou v bezpečnosti letectví hraje pečlivá údržba.
Katastrofa na letišti Tenerife – osudový střet
V roce 1977 byl španělský ostrov Tenerife svědkem nejsmrtelnější letecké katastrofy v historii. Souhrou nešťastných náhod ve spojitosti s chybou posádky se za husté mlhy srazily na ranveji dva Boeingy 747 (Pan Am a KLM). Tato velká havárie si vyžádala 583 obětí.
Dle závěru vyšetřování mohla za tuto havárii hustá mlha, rušení rádiové komunikace mezi letadly a řídící věží a nejednoznačná komunikace. Tato katastrofa zdůraznila nutnost jasné komunikace, zejména v situacích pod vysokým tlakem, kde jsou rozhodující rozhodnutí ve zlomku sekundy. Také je nezbytné zopakovat každý důležitý pokyn z řídící věže.
Let Air France 447 – lekce z hlubin
V roce 2009 zmizel let 447 Air France nad Atlantickým oceánem, což vedlo ke zdlouhavému hledání odpovědí. První čtyři hodiny dlouhého letu probíhaly poklidně, poté ale přišlo zhoršení počasí. Náhle došlo k odpojení autopilota, na což posádka zareagovala chybně, když začala stoupat, čímž současně letoun razantně ztratil rychlost. Ke smůle všech lidí na palubě řídil letadlo zrovna ten nejméně zkušený pilot, jenž nevěřil přístrojům a letadlo nadále nabádal stoupat. To se jim stalo osudným.
Později se zjistilo, že k tragédii vedla kombinace technických poruch a chyb posádky. Incident podtrhl důležitost průběžného výcviku pilotů a potřebu lepšího sdílení dat mezi letadly a pozemní kontrolou.
Útoky 11. září – rozbitý národ
Hrůzné události z 11. září 2001, kdy teroristé unesli čtyři komerční letadla, jsou notoricky známé. Tato tragédie navždy změnila prostředí a přístup k letecké bezpečnosti. Útoky podnítily globální přepracování letištních postupů, bezpečnostních protokolů a mezinárodní spolupráce, aby se zajistilo, že se taková tragédie už nikdy nebude opakovat.
Dvě letadla společností American Airlines a United Airlines narazila do věží Světového obchodního centra v New Yorku. Zemřeli všichni lidé na palubě, další uvnitř budov. Obě věže se navíc do dvou hodin po nárazu zřítily. Třetí letadlo narazilo do Pentagonu, sídla Ministerstva obrany USA, a čtvrté letadlo se zřítilo po souboji mezi teroristy a pasažéry. Letadlo však letělo na Washington, tudíž pravděpodobně mělo za cíl zasáhnout Bílý dům nebo Kapitol.
MH370 – ztraceno v neznámu
Záhadné zmizení letu MH370 Malaysia Airlines v roce 2014 zůstává jednou z největších záhad letectví. Posádka letounu naposledy komunikovala s řízením letového provozu 38 minut po vzletu, když se nacházelo nad Jihočínským mořem. Poté se dle záznamů z radarů letadlo prudce otočilo a letělo zhruba dalších 6 hodin do jižní části Indického oceánu.
Navzdory rozsáhlému pátrání nebyly trosky letadla nikdy lokalizovány. Incident zdůraznil potřebu zdokonalené sledovací technologie a zlepšení komunikace s letadly, zejména ve vzdálených oblastech.
Let Germanwings 9525 – tragický sestup
V roce 2015 se let 9525 společnosti Germanwings zřítil do francouzských Alp a vyžádal si 150 obětí. Vyšetřování odhalilo, že havárii úmyslně inicioval druhý pilot. Když kapitán odešel na toaletu, převzal řízení Lubitz, zvýšil rychlost a navedl stroj mezi štíty hor.
Tato tragédie vyvolala otázky týkající se hodnocení duševního zdraví členů letové posádky a důležitosti udržování otevřených komunikačních linek v rámci tohoto odvětví.
I přestože letecká doprava dosáhla neuvěřitelných pokroků ve zvyšování bezpečnosti, tyto nešťastné incidenty nám připomínají, že neustálá ostražitost a poučení se z minulých chyb jsou naprosto nezbytné. Každá tragédie podnítila změny v celém odvětví a posouvá letectví dál směrem k bezpečnější a jistější budoucnosti.
Zdroje: Britannica, Simple Flying, Letecké katastrofy
-
Zajímavostipřed 2 týdny
Příběh letu 593: Teenager si hrál na pilota, tragédii nikdo nepřežil
-
Historiepřed 2 týdny
Smrduté tajemství luxusního zámku aneb Nedostatečná hygiena ve Versailles
-
Zajímavostipřed 6 dny
Krimi případy: Mladá Laci Petersonová si manželského života užívala jen krátce. Právě její patrner ji poslal i s nenarozeným synem na smrt
-
Zajímavostipřed 2 týdny
Žena v Brazílii žila se svými dětmi na smetišti. Pak o tom napsala knihu a zbohatla