Spojte se s námi


Lifestyle

Tatínci, hrajte si více se svými dětmi. Ve škole budou excelovat

I snadný způsob může být tím nejlepším řešením. Otcové mohou svým dětem poskytnou výhodu ve vzdělávání opravdu jednoduchým způsobem. Stačí si s nimi více hrát. S touto informací přichází výzkumníci z Univerzity v Leedsu. Je to opravdu tak prosté?

Publikováno

dne

I snadný způsob může být tím nejlepším řešením. Otcové mohou svým dětem poskytnout výhodu ve vzdělávání opravdu jednoduchým způsobem. Stačí si s nimi více hrát. S touto informací přichází výzkumníci z Univerzity v Leedsu. Je to opravdu tak prosté?

Pokud mají děti ze základních škol aktivní tatínky, mají skoro vyhráno. Ve škole by se jim mělo více dařit. Společné čtení, hraní, vyprávění příběhů, kreslení, zpěv a další interaktivní aktivity mají nezastupitelný efekt.

Kam se poděly maminky?

„Matky mají stále tendenci přebírat roli primární pečovatelky, a proto mají tendenci se nejvíce starat o děti, ale pokud se do péče o děti aktivně zapojují i ​​otcové, výrazně se zvyšuje pravděpodobnost, že děti dosáhnou lepších známek. To je důvod, proč je důležité povzbuzovat a podporovat otce, aby sdíleli péči o dítě s matkou od rané fáze života dítěte,“ uvedla vedoucí výzkumu Helen Normanová.

Jak uvádí oficiální zpráva z Leeds University Business School, když se maminky a tatínkové účastnili stejných aktivit, mělo to různé účinky. Data ukázala, že maminky měly větší vliv na emocionální a sociální chování malých dětí než na dosažené vzdělání. Zapojení otců mělo podle zprávy pozitivní dopad na školní výsledky jejich dětí bez ohledu na pohlaví dítěte, etnický původ, věk a příjem domácnosti.

Proč je dobré, že se zapojí otec?

Dva rodiče mohou dítěti přinést více rozmanitějších podnětů, což podpoří jeho kognitivní vývoj. Dítě je vystaveno jiným způsobům chování, slovní zásobě i výchovným stylům. Otcové mohou například mít větší požadavky nebo nastavovat jiné priority.

Vědci proto doporučují, aby si tatínkové každý týden vyhradili co nejvíce času na interaktivní aktivity se svými dětmi. U zaneprázdněných, pracujících tatínků by i pouhých deset minut denně mohlo mít vzdělávací přínos. Je zde i brán důraz na co nejdřívější zapojení otce do společných aktivit. Mezi otcem a dítětem se vytvoří vzorec angažované péče, který bude pravděpodobně pokračovat i do vyššího věku.

Stačí 10 minut denně

Podle výzkumu tatínkové, kteří pravidelně kreslili, hráli si a četli se svými tříletými dětmi, pomohli svým dětem do pěti let lépe prospívat ve škole. Zapojení tatínků ve věku pěti let také pomohlo zlepšit skóre v klíčových fázích hodnocení sedmiletých dětí.

Rovněž doporučují, aby školy a poskytovatelé vzdělávání v raném věku běžně brali kontaktní údaje obou rodičů (pokud je to možné). A vytvořili strategie pro zapojení otců. Mělo by se to brát v úvahu i v porozvodové situaci.

 „Tato studie ukazuje, že i malé změny v tom, co otcové dělají, a v tom, jak školy a prostředí v raném věku spolupracují s rodiči, může mít trvalý dopad na učení dětí. Je naprosto zásadní, aby se s otci nezacházelo jako s dodatečným nápadem,“ tvrdí Andrew Gwynne z Group on Fatherhood pro web ScienceDaily.

Zdroj: ScienceDaily, Leeds University Business School

Oblíbené